آيا جايز است از پولى كه در ماه محرم و ماه رمضان، براى خرج مسجد و عزادارى جمعآورى میگردد جهت هیئت قرآن و کلاسهای مسجدها، قرآن و تختهسیاه و لوازم ديگر خريدارى نمود؟
در هیئتهای عزادارى، خانمها سینهزنی میکنند. بعضى از آنها در محیط مربوط به خانمها روسریهای خود را درآورده و موهاى خود را پریشان میکنند. آیا این کارها اشکال شرعى دارد؟
اگر اشعاری مانند؛ قنداقه حسین شرف عرش اعظم است; صد مرده زنده میشود از ذکر یا حسین; من عبد حسین گردیدم، من سگ حسینم، در مدّاحى خوانده شود آیا گوش دادن به آن مشکل دارد؟
در خصوص دستههای عزادارى حضرت اباعبدالله الحسين (علیهالسلام)، مواردى رؤيت میشود كه به نحوى مقدمه فساد محسوب میشود و مردم به خاطر نگاه كردن به اين دستههای، مساجد را خالى گذاشته و بالطبع اختلاط زن و مرد صورت گرفته و منجر به یکرشته مفاسد اجتماعى میگردد. نظر مبارك در مورد اين قبيل مراسم چيست؟
در مکانهایی که اهالى روستا و دیگر افراد مقیم شهرستانهای اطراف، براى عزادارى و برگزارى مراسم تعزیهخوانی حاضر میشوند، هنگام اذان بدون اینکه توجّهی به اهمیت نماز اوّل وقت داشته باشند به مراسم ادامه میدهند. البته در مسجد عدّه کمى نماز جماعت برگزار میکنند درصورتیکه میتوانند حداقل به احترام اوقات شرعى، مدّتى مراسم را اجرا نکنند و این در حالى است که گاهى در حین مراسم به امور اقتصادى و معیشتى مردم که امرى پسندیده است میپردازند. نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟
آیا صحیح است که در یک خیابان در فاصله کمتر از پانصد متر، دو یا سه هیئت فعالیت کنند؟ آیا این کار اسراف در مصرف سوخت و انرژى برق نیست؟ آیا بهتر نیست در هر منطقه یک حسینیه عمومی باشد تا در مصرف، صرفهجویی شود؟