چنانچه شخصى چندین سال در اداره اى مشغول به کار باشد؛ آیا می توان او را به هرعلتی اخراج کرد؟ با توجه به وجود قانونی که در صورت اخراج، باید مبلغ معیّنى به او بدهند تا از آنجا برود؛ تکلیف کارفرما چیست؟
لازم است با توجه به مشکلات اقتصادی کشور همه اقشار مردم از کارگر و کارفرما و تولید کننده و کاسب و مصرف کننده دست در دست هم در عرصه اقتصادی با رعایت انصاف، مانع سوء استفاده بدخواهان شوند.
ما بهتازگی در کشوری اروپایی پناهنده شدهایم که ماهیانه مبلغی را بهعنوان کمکخرجی به ما میدهند حال سؤال بنده این است 1.آیا این پول که از طرف مسیحیان بما میرسد درصورتیکه گذشت سال خمسی مشمول خمس میشود؟ 2. اگر در کشور اروپایی کارکنیم و صاحبکار مسیحی باشد خمس ما چگونه خواهد بود؟
این جانب مدّتى است که در یکى از باجه هاى مخابرات مشغول به کار هستم. کارفرمایم معتقد است که باید از ارباب رجوع بیشتر از نرخ هاى مخابرات گرفت. ضمنا کار دیگرى که انجام مى دهیم، خدمات فورى است؛ مثلا کارهایى از قبیل خلافى ماشین ها باید زود گرفته شود، ولى به دلایلى زود انجام نمى شود. وى مى گوید: «ارباب رجوع را با دروغ بفرست تا بروند» حال اگر من دروغ بگویم، گناه کرده، و به خلق خدا نیز ظلم نموده ام، و اگر راستش را بگویم، ارباب رجوع با من درگیر شده، کارم را هم از دست مى دهم؛ با توجه به این مطلب، تکلیف چیست؟
اگر کارمندى براى کارفرما چندین سال کار کند و کارفرما کلیه حقوق و مزایا، پاداش و مرخصیهای نامبرده را بهطور مرتب پرداخت نماید و علاوه بر این از هیچ کمکى نیز در حقّ کارگر چشمپوشی نکرده باشد ولى پس از چند سال کارگر به میل خود میخواهد کار را ترک کند، به همین خاطر به کارفرما اظهار میدارد که سوابق کار اینجانب را حساب کرده بپردازید، یعنى مجدداً بهعنوان سوابق کار میخواهد پول دیگرى از کارفرما بگیرد آیا این پول ازنظر قوانین اسلام حرام است؟
اینجانب مدّتى است که دریکی از باجههای مخابرات مشغول به کار هستم. کارفرمایم معتقد است که از نرخهای مخابرات بیشتر باید گرفت. ضمناً کار دیگرى که انجام میدهیم، خدمات فورى است؛ مثلاً کارهایى از قبیل خلافى ماشینها باید زود گرفته شود، ولى به دلایلى زود انجام نمیشود. وى میگوید: «اربابرجوع را با دروغ بفرست تا بروند» حال اگر من دروغ بگویم، گناه کرده و به خلق خدا نیز ظلم نمودهام و اگر راستش را بگویم، اربابرجوع با من درگیر شده، کارم را هم از دست میدهم؛ و مشکل دیگر این است که اگر کسى تلفن بزند و مبلغ آن 27 تومان شود، به خاطر نبودن پول خُرد، مجبور هستم 30 تومان بگیرم؛ با توجه به این مطلب وظیفه کارگر چیست؟
آیا مى توان مسؤولیّت را به تناسب درجه تقصیر تعیین نمود؟ مثلا در حادثه ناشى از کار، دست کارگرى قطع مى شود. طبق نظر کارشناس (بازرس کار) کارگر 30% درصد و کارفرما 70% مقصّر شناخته مى شوند، آیا در این صورت مى توان دیه، یا خسارت را به تناسب تقصیر هر یک از آنها، تعیین نمود؟ یعنى کار فرما را به پرداخت 70% دیه محکوم نمود، و کارگر 30% دیه را عهده دار شود؟
من در شرکتی کار میکنم که حقوق ما را کمتر از مقدار واقعی به بیمه و دارایی اعلام میکند، این باعث میشود ما مقدار کمتری به بیمه و دارایی بدهیم و خود شرکت نیز مبلغ کمتری به بیمه البته کارفرما مایل به اصلاح هست اما دیگر همکاران جلوی او را میگیرند وظیفه من نسبت به این پول چیست؟
چند سال است که در يكى از مؤسّسات خصوصى شهر، كه از همان ابتداى كار توسّط كارفرما تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعى قرار گرفتم، استخدام شدم اما اکنون به علّت مشكلات عديدهاى كه برايم پيش آمده نمی توانم به کارم ادامه بدهم و قصد دارم استعفا بدهم ، از آنجا که قانون كار تأمين اجتماعى مىگويد اگر كارگرى توسّط كارفرما اخراج شود به ايشان بيمه بيكارى تعلّق مىگيرد. كارفرما مىگويد حالا كه شما مىخواهيد استعفا بدهيد بياييد ما شما را به عنوان اخراجى به تأمين اجتماعى معرّفى كنيم تا مشكل مالى شما هم حل شود. آيا مىتوانم چنين كارى كنم؟( ضمن اینکه در این مدت نیز تمامی تعهدات بیمه ای از سوی من و کارفرما انجام گرفته)
احتراما به استحضار می رساند شمار زیادی از کارگران و کارمندان و حقوق گیران شریف و زحمت کش تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی نزدیک به سه دهه است که همراه با حقوق خود مبلغی نیز به عنوان حق بیمه از اضافه کار خود به این صندوق پرداخت کرده اند، چندی قبل یکی از مقام های دولتی با صدور بخشنامه ای بخشی از حقوق بازنشستگی آنان را با ممنوع کردن ادامه کسرحق بیمه از اضافه کار نادیده گرفت وعملا این اقشار را که سال ها همراه با حق بیمه حقوق ، بیمه اضافه کار نیز پرداخت کرده بودند ، محروم کرد و مراجعه ایشان به مراکز ذیصلاح تاکنون در این ارتباط نیز راه به جایی نبرده است.
با توجه به مراتب بالا در حال حاضر حکم شرعی این امر چیست ؟ آیا دولت می تواند بر اساس توافقی که با همه کارمندان در دوران گذشته داشته و از اضافه کار آنان مبلغی را به عنوان حق بیمه کسر کرده است ، در حال حاضر این حق مسلم را نادیده گرفته و انان را بدون پرداخت مبلغ مزبور بازنشسته کند ؟
براي يك نفر كاري با قیمت کمتری نسبت به دیگران انجام داد مقدار جزئی از آن کار ماند که بعدا برگردم و کار را تکمیل کنم اما در راه تصادف كردم و درگير مشكل تصادف شدم و ديگر نرفتم کار را تکمیل کنم الان صاحب کار بقيه كرايه من را نمي دهد و می گوید کارگر دیگری آوردم و آن مقدار جزئی باقیمانده را انجام داد، حال تکلیف جيست؟
اگر کارمندى براى کارفرما چندین سال کار کند و کارفرما کلیه حقوق و مزایا، پاداش و مرخصى هاى نامبرده را به طور مرتب پرداخت نماید و علاوه بر این از هیچ کمکى نیز در حقّ کارگر چشم پوشى نکرده باشد ولى پس از چند سال کارگر به میل خود مى خواهد کار را ترک کند، به همین خاطر به کارفرما اظهار مى دارد که سوابق کار این جانب را حساب کرده بپردازید، یعنى مجدّداً به عنوان سوابق کار مى خواهد پول دیگرى از کارفرما بگیرد آیا این پول از نظر قوانین اسلام حرام است؟
این جانب مدّتى است که در یکى از باجه هاى مخابرات مشغول به کار هستم. کارفرمایم معتقد است که از نرخ هاى مخابرات بیشتر باید گرفت. ضمنا کار دیگرى که انجام مى دهیم، خدمات فورى است؛ مثلا کارهایى از قبیل خلافى ماشینها باید زود گرفته شود، ولى به دلایلى زود انجام نمى شود. وى مى گوید: «ارباب رجوع را با دروغ بفرست تا بروند» حال اگر من دروغ بگویم، گناه کرده، و به خلق خدا نیز ظلم نموده ام، و اگر راستش را بگویم، ارباب رجوع با من درگیر شده، کارم را هم از دست مى دهم. و مشکل دیگر این است که اگر کسى تلفن بزند و مبلغ آن 27 تومان شود، به خاطر نبودن پول خُرد، مجبور هستم 30 تومان بگیرم؛ با توجه به این مطلب وظیفه کارگر چیست؟
چنانچه شخصى چندین سال در اداره اى مشغول به کار باشد؛ آیا می توان او را به هرعلتی اخراج کرد؟ با توجه به وجود قانونی که در صورت اخراج، باید مبلغ معیّنى به او بدهند تا از آنجا برود؛ تکلیف کارفرما چیست؟
چند سال است که در يكى از مؤسّسات خصوصى شهر، كه از همان ابتداى كار توسّط كارفرما تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعى قرار گرفتم، استخدام شدم اما اکنون به علّت مشكلات عديدهاى كه برايم پيش آمده نمی توانم به کارم ادامه بدهم و قصد دارم استعفا بدهم ، از آنجا که قانون كار تأمين اجتماعى مىگويد اگر كارگرى توسّط كارفرما اخراج شود به ايشان بيمه بيكارى تعلّق مىگيرد. كارفرما مىگويد حالا كه شما مىخواهيد استعفا بدهيد بياييد ما شما را به عنوان اخراجى به تأمين اجتماعى معرّفى كنيم تا مشكل مالى شما هم حل شود. آيا مىتوانم چنين كارى كنم؟ ضمن اینکه در این مدت نیز تمامی تعهدات بیمه ای از سوی من و کارفرما انجام گرفته .