اگر کسی اینگونه نذر کرده باشد(با صیغه وشرایط شرعی نذر) که:
از جمعه همین هفته شروع کنم و چهل جمعه متوالی و پشت سرهم زیارت عاشورا با صدلعن و صد سلام بخوانم و اگر یک جمعه ای عمدا نخواندم برای آن روز، ده هزار تومان به فقیری صدقه بدهم؛ سؤال شده :
1.حنث نذر چنین شخصی چگونه محقق می شود؟(درچه صورتی کفاره شرعی حنث نذر که در رساله آمده بر ایشان واجب می شود؟)
2.اگر اصلا نذر فوق را عمدا انجام نداد(چهل جمعه زیارت عاشورا نخواند) آیا پرداخت همان کفاره ای که خودش در صیغه نذرش معین کرده کافی است که برای چهل جمعه، چهارصد هزار تومان به فقیر بدهد؟
ملکی را فردی به این صورت وصیت کرده که همه ساله مبلغی از اجاره آن ملک که مشخص کرده برای روز عاشور اگندم برای مراسم عزاداریی استفاده شود حال سوال این که آیا ورثه می توانند این ملک را بفروشند ؟ آیا می شود قسمتی از آن را برای خودشان خانه بسازند وماباقی أن راطبق وصیت عمل کنند؟
طبق حدیث زیر نماز زیارت عاشورا بهتر است قبل از خواندن زیارت عاشورا خوانده شود؟
«ای علقمه هر گاه تو به جای آوردی آن دو رکعت نماز را, بعد از آن که با سلام به سوی حضرت امام حسین(ع) اشاره می کنی در آن زمان بعد از گفتن تکبیر این قول (زیارت) را بگوی.»
در روایات که به ذکر در صبح و شام توصیه شده است،منظور از شام آیا بعد از اذان مغرب است؟ 2-واذکاری توصیه شده بهنگام غروب ،آیا منظور از قبل غروب است یا بعد از ان؟
اینجانب حدود بیست سال پیش در روز عاشورا دویست نانروغنی نذر کرده بودم و سالبهسال افزایش داده و الآن به حدود دو هزار و چهارصد نانروغنی و یک هزار و چهارصد کمپوت میوه و اسباببازی و لباس جهت اهدا به پرورشگاه کودکان بهزیستى و بیمارستانها و خانه سالمندان در روز عاشورا رسیده است. چندین سال است به علّت اینکه به بیماران ضرر میرسد با اعتراض پزشکان روبهرو شدهام. آیا میتوانم معادل همان مبلغ مورد نذر، در همان روز، خرج دارو و درمان و یا خرج عمل جراحى یکى دو بیمار کنم؟
خانمى نذر کرده است که در روز تاسوعا و عاشورا روزه بگیرد، بعد فهمیده که روزه عاشورا، مکروه است. آیا باید به نذر خود عمل کند، یا روز دیگرى را در نظر بگیرد؟
در حسینیه و مسجد جامع روستایى، هرسال شبهاى تاسوعا و عاشوراى حسینى پول جمعآوری میشود. براى تشویق اهالى، از بلندگو میزان پولى اهدایى اعلام میشود. در سال جارى بعضى از اهالى اجازه این کار را ندادند و درنتیجه مبلغ پول جمعآوریشده به نصف تقلیل پیدا کرد. آیا اعلام مبلغ پول اهدایى از بلندگو جهت تشویق مردم ازنظر شرعى جایز است یا خیر؟
در شهر ما، در هر مسجد، يك عَلَم وجود دارد كه هرسال در ايّام عزادارى، مخصوصاً در روزهاى عاشورا اين عَلَم را به حركت درمیآورند، هر يك از اين علمها هرچند دقيقه یکبار بر شانه فردى مىنشيند و آن فرد پس از بوسيدن آن عَلَم، به يكى از پارچههاى آن پول مىبندد. مردم مىگويند: «هر كس نذرى داشته باشد و عَلَم روى شانهاش نشيند و او به عَلَم پول ببندد نذرش قبول میشود» افراد زيادى به عَلَم اعتقاددارند، آنها مىگويند: «عَلَم بهوسیله كسى كه آن را در دست دارد حركت نمىكند، بلكه حركت آن توسّط قدرت الهى است» نظر شما در اين مورد چيست؟
بعضى از شبهه افکنان میگویند: حادثه کربلا مربوط به بیش از یک هزار و سیصد سال پیش است و امروز هیچیک از طرفین آن قضیه و نسلهای آنها وجود ندارند، چرا هرسال یاد آنها را زنده نگه میداریم؟